Skocz do zawartości




Zdjęcie

Analiza porównawcza A. Mickiewicza i J. Iwaszkiewicza


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie

Katalogi.pl

Katalogi.pl
  • Bywalec

#1 Kufel5000

Kufel5000

    1

  • Members
  • PipPip
  • 17 postów

Napisano 08 styczeń 2006 - 17:09

Witam
Dostałem ostatnio bardzo trudną (jak dla mnie) analizę porównawczą wiersza "Gdy tu mój trup..." A. Mickiewicza i "Ostatnia piosenka wędrownego czeladnika" Jarosława Iwaszkiewicza. Pierwszy z wierszy jest ogólnie dostępny, zato drugi jest dosyć rzadko spotykany w internecie, więc przytaczam jego treść (mam nadzieję, że jest to całość, tylko tyle znalazłem):

Dobranoc kwiatki niebieskie, dobranoc zorzo różowa,
dobranoc ptaszki za oknem, dobranoc różo kwitnąca,
dobranoc ciszo wieczorna, w której ton jeden się chowa,
dobranoc ciało gorące, dobranoc dusza stygnąca

Żegnajcie sen i kochanie, żegnaj obłoku biały,
Żegnaj nocne cierpienie, dobranoc rzeźwy poranku,
Dobranoc piesku kochany, dobranoc świecie cały,
Dobranoc topolo wysoka - i Ty, stojąca na ganku.

Byłbym niezmiernie wdzięczny gdyby ktoś poświęcił chwilę czasu żeby mi z tym pomóc.
Pozdrawiam

#2 stroficzka

stroficzka

    1

  • Members
  • Pip
  • 8 postów

Napisano 09 styczeń 2006 - 10:12

INTERPRETACJA WIERSZA.
Krok po kroku...

1. Przeczytaj uważnie wiersz i określ w jednym, dwu zdaniach, o czym on jest (czyli - postaw hipotezę interpretacyjną).

2. Jeśli nie wiesz, jak zacząć, zacznij od cytatu lub pytania. Jeśli pytanie pojawia się w temacie, zacznij od jego zadania i odpowiedz na nie. To będzie właśnie postawiona przez Ciebie hipoteza.

3. Przeczytaj wiersz jeszcze raz i podkreśl wszystkie elementy struktury tekstu, które zauważasz.

4. Zapisz wszelkie uwagi dotyczące budowy wiersza, czyli:
- tytułu,
- podmiotu lirycznego i ewentualnego adresata wiersza,
- użytych zabiegów stylistycznych, językowych i wersyfikacyjnych,
- kompozycji.

5. Zastanów się nad funkcją wskazanych wcześniej elementów - zwłaszcza tych, które potwierdzają Twoją hipotezę.

6. Spróbuj określić gatunek utworu, szczególnie weź pod uwagę cechy takich gatunków, jak pieśń, hymn, psalm, elegia, sonet, tren.

7. Poszukaj kontekstów analizowanego wiersza. Weź pod uwagę czas powstania utworu, tytuł tomiku, inne wiersze tego samego poety, inne teksty z tej epoki. Może warto przywołać także znane Ci utwory podejmujące podobny problem, może w wierszu znajdują odzwierciedlenie jakieś poglądy filozoficzne...

8. Zapisując swoje analityczne uwagi - przyjmij jakiś porządek. Mogą Ci w tym pomóc pytania interpretacyjne, układ wiersza lub, jeśli piszesz analizę porównawczą, drugi wiersz. W tym ostatnim wypadku pamiętaj, aby najpierw szukać podobieństw (znaleźć podstawę porównania), a później różnic.

9. Pamiętaj, że tak jak w strukturze wiersza jedne elementy wynikają z innych, tak w Twoim eseju - jedna myśl winna prowokować następną.

10. Używaj terminów teoretycznoliterackich, ale tylko tych, których znaczenia jesteś pewien.

11. Nie zapominaj o tekście, przywołuj go często i celowo.

12. Pamiętaj o podsumowaniu rozważań lub zamknięciu ich efektowną puentą.

13. Bądź swoim pierwszym, krytycznym czytelnikiem.

zrodlo http://traugutt.net/...a/rozprawka.php

poza tym http://www.ufd.pl/temat9135/

JAK INTERPRETOWAC WIERSZ: http://www.kujon.net...id-28,index.php



#3 Kufel5000

Kufel5000

    1

  • Members
  • PipPip
  • 17 postów

Napisano 09 styczeń 2006 - 17:50

No, dzięki wielkie, napewno się przyda, tylko ja mam analizę porównawczą i głównie nie wiem jak z tym sobie poradzić. Pozatym jeśli chodzi o kilka punktów które podałaś to (np. czas powstania utworu, tytuł tomiku) nie wiem skąd zdobyć do "Ostatniej piosenki wędrownego czeladnika". Ten wiersz jak wspominałem jest nieczęsto spotykany i trudno dojść takich rzeczy. A w bibliotekach do których mam dostęp nie mieli nic Iwaszkiewicza, co by zawierało ten wiersz. Więc ogółem jestem w kropce, bo nawet nie mam pewności co do tego, czy to co podałem w moim poprzednim poście jest całością tego utworu.. Ale co ja poradzę, że w liceum nauczycielem polskiego jest krytyk literacki i w związku z tym wymagania ma duże..

#4 stroficzka

stroficzka

    1

  • Members
  • Pip
  • 8 postów

Napisano 10 styczeń 2006 - 15:52

skoro nie masz czasu powstania utworu czy tomiku to po prostu omin ten punkt nie musisz idealnie wszystkich opracowac...starczy wiekszosc jak juz zrobisz interpretacje obu wierszy pozniej je porownaj i gotowa "analiza porownawcza"



Similar Topics Collapse

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych


Inne serwisy: IFD