Skocz do zawartości




Zdjęcie

Sprawdzian z romantyzmu - zadania


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2 odpowiedzi w tym temacie

Katalogi.pl

Katalogi.pl
  • Bywalec

#1 willliam

willliam

    1

  • Members
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 05 marzec 2009 - 14:23

Byłbym wdzięczny gdyby ktoś mi pomógł rozwiać te zad z góry dziękuje









#2 89avanti89

89avanti89

    :)

  • Members
  • PipPipPip
  • 563 postów

Napisano 05 marzec 2009 - 14:42

nie rozumiem w czym masz problem? WSZYSTKO znajdziesz w google. Chcesz, żeby ktoś to za ciebie zrobił bo ci się po prostu nie chce tego szukać? Czy naprawdę cośsprawia ci problem?


#3 willliam

willliam

    1

  • Members
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 05 marzec 2009 - 19:43

MOZĘ KTOŚ SPRAWDZIĆ MOJE ODP???




GR a

Zad1
Pielgrzymka , praca

Zad 2
Werter - główny bohater dzieła jednego z twórców romantycznych, J. W. Goethego pt. Cierpienia młodego Wertera, Werter wywodził się z mieszczaństwa, był bardzo dobrze wykształcony, czytywał Homera pasjonowały go pieśni Osjana Był wrażliwy na otaczający go świat Po przyjeździe na wieś i poznaniu Lotty, w której zako****e się bez pamięci na pierwszy plan wyłaniają się różne inne cechy bohatera, takie jak: niezdecydowanie, niezadowolenie ze świata i panujących w nim podziałów klasowych. Bał się podjąć jakiekolwiek ważniejsze decyzje, których konsekwencje byłyby dla niego bardzo odczuwalne. Wydawał się bezsilny, zagubiony. Kochał dzieci i przebywanie z nimi wprawiało go w zachwyt. Jego uczucie do Lotty było spotęgowane i wyidealizowane w jego umyśle; była dla niego bardziej atrakcyjna niż na przykład Eleonora, gdyż wydawała mu się nieosiągalna (Lotta, już w czasie ich poznania była zaręczona z Albertem). Pragnął jej, czasem zdawało mu się nawet, że miał wyłączne prawo do adorowania jej, jednak nie walczył o nią z jej narzeczonym.
Idealna, niespełniona, przeżywana w samotności miłość, która pociąga za sobą szereg ran dla bohatera zmieniłaby swoje oblicze i stała się mało dla niego atrakcyjna. Jego cierpienie dawało mu poczucie wyjątkowości, elitarności. Po pewnym czasie wyjechał z Walheim by podjąć pracę na dworze, lecz uraza, jakiej doznał ze strony szlacheckich elit na balu utwierdziły go w przekonaniu, iż wyjazd był złą decyzją - rozłąka z Lottą nie przyniosła spodziewanych efektów w postaci zapomnienia (choć, zapewne, odnosiła całkiem odwrotny, być może pożądany przez Wertera skutek - potęgowanie cierpienia i wypełnienie jego myśli po brzegi sylwetką ukochanej), a na domiar złego został dotkliwie upokorzony. Po powrocie miarę goryczy dopełnił fakt o cichym ślubie jego ukochanej i Alberta. Jego ból osiągnął punkt kulminacyjny podczas jego pocałunku z Lottą - po opuszczeniu jej domu zdecydował, iż przyszedł już czas pożegnania ze światem. Zdecydował się na ostateczny, jaskrawy przejaw buntu przeciw współczesnemu mu światu, prawom nim rządzącymi i absurdu

Zad 3
Powieść epistolarna - powieść skonstruowana w formie listów (niekiedy przeplatających się z fragmentami pamiętnika), wymienianych między sobą przez bohaterów

Wallenrodyzm jest postawą, której nazwa wywodzi się od nazwiska tytułowego bohatera powieści poetyckiej Adama Mickiewicza Konrada Wallenroda. Bohater ten poświęca całe swoje życie i honor walce z wrogiem ojczyzny. Ukazuje w swoich działaniach moralnie naganne metody postępowania, gdyż dopuszcza się zdrady. Miał on jednak świadomość, że nie ma innej metody, którą można by pokonać wroga. Powoduje to konflikt wewnętrzny bohatera i jego klęskę. Zasadność i dopuszczalność takiego postępowania była często przedmiotem dyskusji.

Bohater bajroniczny to wielki indywidualista, buntownik, osoba niezwykle tajemnicza, która często występuje przeciw powszechnie przyjętym prawom i normom społecznym. Bohater wykreowany przez Byrona pozostaje w konflikcie ze światem, ulega wielkim namiętnościom, jego życie naznaczone jest ogromną miłością, zbrodnią, występkiem, które wywarły wpływ na jego dalsze losy

Zad 4
a) Dziady czIII
B) Dziady czIII
c) dziady wielka improwizacja

zad5
2ballady Mickiewicza 1822
3 Sonety krymskie Mickiewicza 1826
4 III część Dziadów 1832
1 Cierpienia młodego Wertera 1774

Zad 6
"Rybka" to ballada o zbrodni uwiedzenia. Wiejska dziewczyna, piękna lecz naiwna, została uwiedziona przez młodego panicza, który obiecywał jej małżeństwo. Jednak porzucił Krysię i ożenił się z kobietą równego sobie stanu, bogatą księżną. Efektem romansu Krysi z paniczem było nieślubne dziecko. Krysia z rozpaczy utopiła się w jeziorze , dziecko pozostawiła swemu wiernemu słudze. Stała się rybką, sługa przychodził na brzeg Świtezi, bo Krysia co wieczór wyłaniała się z toni jeziora , przemieniała w kobietę i karmiła niemowlę. Przestała się ukazywać , gdy pan i jego żona zaczęli pojawiać się nad brzegiem jeziora. Nigdy już nie wrócili, nigdy też nie powróciła Rybka. A pan z księżną zostali zamienieni w głazy

Mickiewicz maluje balladową scenerię, w którą wplata przypowieści wywiedzione z pieśni gminnej
ballady podejmują rozważania natury moralnej
występują wydarzenia i postaci fantastyczne
zło zawsze zostaje ukarane
to co realne miesza się z nieprawdopodobnym
dominuje nastrój tajemniczości i grozy
natura nie jest tylko tłem ale również uczestnikiem wydarzeń

Autor w III części Dziadów ukazał liczne prześladowania Polaków oraz obrazy prześladowców. Najwięcej takich opisów można odnaleźć w fragmencie 1 sceny więziennej.
Akcja tego fragmentu rozgrywa się w Wilnie w wigilię 1823 roku, przy ulicy Ostrobramskiej, w celi więziennej w klasztorze Bazylianów.
W celi Konrada-głównego bohatera spotyka się część więźniów aby świętować Boże Narodzenie. Spotykamy tam Jakuba, Żegotę, samego Konrada, księdza Lwowicza, Sobolewskiego, Frejenda, Tomasza, Feliksa Kółkowskiego, Suzina, Jacka, Józefa, Jankowskiego. Pilnujący ich Kapral pozwala na spotkanie się ich w tę szczególną noc. Jest on dawnym legionistą, a teraz przymusowym żołnierzem carskim.
Współwięźniowie opowiadają różne historie. Dzięki nim dowiadujemy się jaki jest obraz prześladowanych i prześladowców.
Przede wszystkim więźniowie są chętni do poświęceń i zachowują się bohatersko. Tomasz uważa, że część z nich, którzy nie mają rodzin i są samotni, powinni poświęcić się za resztę i wziąć winę na siebie.
Większość prześladowanych to ludzie inteligentni i młodzi. Są wtrącani do więzień albo zsyłani na Sybir. Nawet nie wiedzą czemu są pojmani i z jakich powodów aresztowani. Nie znają także wyroków, jakie zapadają w sądach bez ich obecności.
Są okrutnie torturowani. Bicie i brak żywności, albo zatrute jedzenie powodują wyczerpanie. Tak jak Jankowski wspomniany w historii opowiedzianej przez Jana Sobolewskiego, pojmani stają się wychudzeni, oszpeceni, brzydcy, lecz więzienie robi ich szlachetniejszymi. Są skłonni także do większych poświęceń niż zwykle.
Prześladowany staje się każdy w kraju, lecz wszyscy się pocieszają i wyczekują na powrót pojmanych przyjaciół czy członków rodziny. Sami pojmani tęsknią za swoimi bliskimi.
Często zdarza się, że tracą nadzieję, a Jankowski nawet wątpi w Bożą opatrzność.
Niektórzy z nich, jak Ksawery nie mogąc pogodzić się z sytuacją w kraju i chcąc uciec przed oprawcą postanawiają popełnić samobójstwo.
W fragmencie tym ukazany jest także mesjanizm narodu polskiego, czyli cierpienie i poświecenie się za ojczyznę.


Wysocki- Dziady
Halban Konrad Wallenrod
Leila – Giaur
Albert – Cierpienia młodego Wertera
Karusia – Romantyczność
Kiejstut – Konrad Wallenrod

Grb
Zad 1
Rozum, praca
Zad 2
W "III części Dziadów" Adama Mickiewicza pojawia się bohater, który jest wielkim patriotą. Jest to Konrad. Bohater ten jest niezwykłą postacią.
Zad 3
Nie ulega wątpliwości, że Konrad z "III części Dziadów" to typowy bohater romantyczny. Jego osobowość daleko odbiega od przeciętnego człowieka. Towarzyszy mu przekonanie, że posiada moc właściwa samemu Bogu. Konrad czuje, że cierpi za miliony Polaków, chce pozyskać potęgę i moc boskości. Jest to wielki buntownik oraz indywidualista. Jego zamiarem jest samodzielne rządzenie narodem, przywrócenie mu dawnej świetności, jak również ochrona przed niebezpieczeństwem i cierpieniem. Konrad jest przekonany, że w mocy jednostki są losy całego świata, sądzi, że jest w stanie wpłynąć na bieg historii, do tego celu jest potrzebna mu władza samego Stwórcy. Bóg jednak wydaje się niewzruszony na wołanie Konrada, które pojawiają się w Wielkiej Improwizacji. W tej sytuacji rodzi się bunt określany mianem prometejskiego. Konrad sprzeciwia się Bogu, robi to w imię dobra ludzkości. Słowa Konrada są bliskie bluźnierstwom.
zad 4
a Dziady
b Dziady część III
c


.zad 5
1ballady Mickiewicza 1822
3Sonety krymskie Mickiewicza 1826
2Dziady cz II i IV 1823

4Dziady III 1832

Zad 6
To samo co w gr a

Warstwę zimną i plugawą stanowią ci, którzy nie interesują się losami narodu, wyrzekają się polskości w imię szeroko pojętego kosmopolityzmu. Płonące wnętrze uosabiają prawdziwi patrioci, którym nie są obojętne sprawy Polski i wykazują się ogromnym zaangażowaniem w obronie języka ojczystego. To rozwarstwienie społeczeństwa widoczne jest w scenie VII dramatu „Salon Warszawski”. Już w pierwszej chwili można dostrzec podział zebranego tam towarzystwa na dwie grupy: towarzystwo siedzące przy stolikach i kilka osób, stojących przy drzwiach. Drugą cechą odróżniającą ich od siebie jest język, w którym rozmawiają – towarzystwo stolikowe rozmawia po francusku, grupa przy drzwiach – po polsku.
Scena VIII ukazuje jeszcze jedną grupę Polaków. Są to zdrajcy narodu, poplecznicy Senatora, którzy, żerując na ludzkim nieszczęściu, starają się mu przypodobać. To chyba najgorsza forma zdrady, jaką może przybrać społeczeństwo w obliczu klęski.


Zad 8

Wysocki -Dziady
Lotta – Cierpienia młodego Wertera
Bajków – Dziady cz III
Jasienko - ballada Romantyczność
Hassan – Giaur
Żegota – Dziady
















Similar Topics Collapse

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych


Inne serwisy: IFD