Skocz do zawartości




Zdjęcie

Silnik ~AC jako prądnica.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
31 odpowiedzi w tym temacie

Katalogi.pl

Katalogi.pl
  • Bywalec

#1 Malpoludek

Malpoludek

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 170 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 10:05

Mam pytanko czy mozna zwykły silnik elektryczny jedno fazowy zrobic tak zeby wytwarzal prad?? Wiem ze musi byc napedzany silnikiem spalinowym. Z gory dzieki za odpowiedzi

#2 MAXPAYNE

MAXPAYNE

    1

  • Members
  • Pip
  • 0 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 10:49

Podłacz voltomierz do zaciskow tego silnika i pokręć. Powinno wyindyukowac sie napiecie. Im szybciej bedziesz krecił, tym wieksze bedzie napiecie na zaciskach.
pozdrawiam:)

#3 Malpoludek

Malpoludek

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 170 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 10:53

Dzieki Jesli silnik ma 3600 obrotów/minuta czy potrzebuje takich samych obrótów zeby dac napiecie 220V???

Zmieniony przez - malpoludek w dniu 2005-08-09 11:55:43

#4 Maxtor

Maxtor

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 238 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 10:57

Nie wystarczy transformator


#5 MAXPAYNE

MAXPAYNE

    1

  • Members
  • Pip
  • 0 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 10:58

To zalezy co to za silnik. Z czego on jest "wyciagniety" na jakie napiecie pracy jest przeznaczony.

#6 Malpoludek

Malpoludek

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 170 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 11:18

Wysokoobrotowy silnik "wyciagniety" z maszyny do ciecia cegly klinkierowej, na 220V, posiadajacy cewke rozruchowa.

#7 MAXPAYNE

MAXPAYNE

    1

  • Members
  • Pip
  • 0 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 11:53

Mysle ze jako pradnica sie chyba nada ?
No a czym chcesz to napedzac ?
Masz juz jakis pomysł?

#8 Arnold_S.

Arnold_S.

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 44 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 12:22

Teoretycznie, wszystkie maszyny elektryczne mogą pracować na zasadzie odwracalności.
To znaczy mogą wytwarzać energię mechaniczną z elektrycznej i odwrotnie.

W praktyce Silniki i Prądnice(dynama, alternatory) mają inną budowę!
http://www.imne.pwr.wroc.pl/SkryptME/Spis.htm Troszkę teorii.
Jako silników używa się maszyn asynchronicznych, a jako prądnic maszyn synchronicznych.


Żeby obracający się obiekt mógł wytworzyć prąd, musi najpierw wytworzyć pole magnetyczne...a dopiero ono na drodze indukcji wytworzy siłę elektromotoryczną.
W prądnicach(maszynach synchronicznych) małych mocy stosuje się magnesy trwałe, a w maszynach dużych mocy trzeba użyć tzw. wzbudnicy prądu stałego(czyli zasilić wirnik prądem stałym).
Małe silniczki prądu stałego mogą z powodzeniem pracować jako prądnice(bo mają magnesy trwałe).
Tzw. dynamo do roweru też produkuje prąd dlatego, że ma "coś", co jest źródłem pola magnetycznego(magnesy trwałe).

W silniku jednofazowym(asynchronicznym, prądu przemiennego) nie ma elementów wytwarzających pole magnetyczne w stanie bez zasilania.
Nie ma magnesów trwałych. A sam wirnik(zrobiony z aluminium i miedzi) wprawiony w ruch nie wytworzy żadnej siły elektromotorycznej.

Warto to sprawdzić podłączając woltomierz do zacisków silnika i kręcąc nim.
Najprawdopodobniej woltomierz nic nie pokaże...
Bo silnik jest skonstruowany tak, aby się zachowywał jak silnik, a nie prądnica.
Mogą się pojawić najwyżej pojedyncze wolty napięcia, wynikające po prostu z namagnesowania części silnika.


Jak zwykle autor tematu nic nie pisze na temat silnika. Zero konkretnych danych(moc, typ silnika)...
__________________________________________________________________________

Zmieniony przez - Arnold_S. w dniu 2005-08-09 13:40:41

#9 MAXPAYNE

MAXPAYNE

    1

  • Members
  • Pip
  • 0 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 13:02

No własnie autor nie podał jaki to silnik typ moc (nic).


#10 Arnold_S.

Arnold_S.

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 44 postów

Napisano 09 sierpień 2005 - 20:14

No...a był na forum kilka razy...ostatnio o 20:06, i się nie odezwał...

#11 Preskaler

Preskaler

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 39 postów

Napisano 10 sierpień 2005 - 13:38

No bo pewnie sam nie wie! "Arnold" dobrze to opisał i należy Mu się "sog"! Jak mi się uda wysłać to dam. Trochę jednak mamy danych tego silnika. Jest on z cewką rozruchową, więc asynchroniczny i 3 fazowy (pewnie z kondensatorem). Dobrze by było znać jego pojemność ale z prądnicy nic nie wyjdzie.

#12 Arnold_S.

Arnold_S.

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 44 postów

Napisano 10 sierpień 2005 - 15:21

We wstępie autor napisał, że jest to silnik 1-fazowy(z uzwojeniem pomocniczym zasilanym przez kondensator), a nie 3-fazowy.
Ale to nic nie zmienia.
Prądnicy z tego nie będzie.

Ten silnik zapewne ma nie więcej niż 500W.

#13 Preskaler

Preskaler

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 39 postów

Napisano 11 sierpień 2005 - 06:23

Sorry za skrót myślowy! 3 fazowy to znaczy (dla mnie i chyba nie tylko) jedna faza (dwa przewody) i trzecia powstająca z przesunięcia fazowego na pojemności kondensatora rozruchowego. To jest silnik 3-fazowy 220 (230)V ale nie 3x380 (400V)V!
P.S. Z mojego wysłania "SOG'a" nic nie wyszło! Apeluję więc do pytającego o wciśnięcie (pod postem "Arnolda_S") takiego napisu (z prawej strony na dole napisanego małymi literkami) - "przyznaj SOG'a"!

Zmieniony przez - Preskaler w dniu 2005-08-11 07:24:46

#14 Malpoludek

Malpoludek

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 170 postów

Napisano 11 sierpień 2005 - 08:56

A jakie inforamcje jeszcze chcecie znac podam wam wszystkie! Tylko ostanio nie mialem czasu!! I dzisiaj tez jak wampodam dane dotyczace silnika to dopiero wieczorem okolo godziny 22 poniewaz jade na mecz wyjazdowy i mnie nie bedzie! A Sog jak najbardzoej sie nalezy

#15 Arnold_S.

Arnold_S.

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 44 postów

Napisano 11 sierpień 2005 - 13:28

Preskaler: Na razie nie wiadomo dokładnie jaki to silnik.

"Silnik 3-fazowy", to bezdyskusyjnie silnik korzystający z sieci 3-fazowej(gdzie fazy są naturalnie rozsunięte w fazie co 120 stopni).
Taki silnik nie potrzebuje żadnego kondensatora(bo magnetyczne pole wirujące po obwodzie korpusu silnika - co jest warunkiem kręcenia się - zapewniają same 3 fazy, i fakt, że są przesunięte).
Ewentualna kwestia wartości napięć wynika z układu połączeń silnika(gwiazda/trójkąt).

"Silnik 1-fazowy", jest zasilany z sieci(faza + zero) dwoma kabelkami(przez zwykłe gniazdko ~230V).
Przy tym z takiego silnika wystają jeszcze 2 kabelki, do których się przyłącza kondensator(po to, aby część uzwojeń stojana - pomocniczych - wiodła prąd przesunięty w fazie - bez tego silnik jednofazowy, asynchroniczny, klatkowy, prądu przemiennego, nie ma prawa się zakręcić).


Takie silniki działają na zasadzie indukcji. Pole magnetyczne wytworzone w uzwojeniach stojana wiruje sobie po obwodzie silnika i indukuje w wirniku prądy, które są z kolei źródłem sił przeciwnie skierowanych do sił pola ze stojana.
Ponieważ wirnik ma możliwość obracania się(bo jest łożyskowany), to się obraca i mamy ładny silnik.

Ale taki silnik nie będzie pracował jako prądnica(bo nie ma tam nic, co by wytwarzało pole magnetyczne podczas wprawienia z zewnątrz wirnika w ruch - w 99% przypadków odlanego z aluminium i z zatopionymi prętami miedzianymi dla lepszego przewodzenia prądów - [u]prądów indukowanych z pola wytworzonego w stojanie podczas normalnej pracy[/u] jako silnik).
__________________________________________________________________________

Zmieniony przez - Arnold_S. w dniu 2005-08-11 14:29:06

#16 toqmek

toqmek

    1

  • Members
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 04 luty 2006 - 18:46

witam czy ktoś jeszcze jest na tym forum jeśli tak to mam pytanko prąd , napięcia to jest proste , ale nie mam pojecia co to jest moment obrotowy i co on ma do prądnicy i silników ? z góry dziękuje

#17 el_bart

el_bart

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 672 postów

Napisano 04 luty 2006 - 19:25

moment obrotowy to odpowiednik sily, ale dla ruchu po okregu (tutaj: wal silnika), wiec w zasadzie do pradnicy ma sie nijak, bo to pradnica jest "krecona" przez cos (jakis inny silnik), ktory ma moment obrotowy.

#18 Arnold_S.

Arnold_S.

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 44 postów

Napisano 04 luty 2006 - 20:20

Moment, to najważniejsze pojęcie związane z maszynami elektrycznymi(zarówno silnikami i prądnicami). Prądnica obciążona elektrycznie też wytwarza moment(oporowy względem momentu maszyny napędowej).

Wszelkie charakterystyki maszyn, to zależności momentu na wale maszyny od prędkości/poślizgu/prądu/napięcia.
Pozwalają więc porównać własności mechaniczne z własnościami elektrycznymi maszyny!

Więc odpowiedź na pytanie: "...moment obrotowy i co on ma do prądnicy i silników?", brzmi: DUŻO MA!


Polecam lekturę:
http://www.imne.pwr.wroc.pl/SkryptME/Spis.htm Tu jest mowa o badaniu maszyn(są również wstępy teoretyczne).
___________________________________________________________________________

Zmieniony przez - Arnold_S. w dniu 2006-02-04 20:24:52

#19 toqmek

toqmek

    1

  • Members
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 05 luty 2006 - 17:55

wiem że moment obrotowy jest ważny o ile nie najważniejszy dlatego o niego pytam teorie też mniejwięcej znam ale czy naprzykład można porównać to do innej wilkości jak naprzykład KW , bo jeżeli to zrozumiałem moment jest to jakaś siła maksymalna której i tak się nie przekroczy bez względu na prędkość ? co moment ma do KW ? i czy może znacie producentów prądnic w Polsce lub poza w szczególności wolnoobrotowe 375 lub 750 mocy 2 - 30 KW bo ja znalazłem tylko jednego w kraju ?

#20 Arnold_S.

Arnold_S.

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 44 postów

Napisano 05 luty 2006 - 19:19

Co ma moment do "kW"?
Też dużo ma.

Moc, to Prędkość razy Moment:
P = ω*M


Przy okazji, jeszcze trochę teorii.
Podstawowe pojęcia i zależności w Napędzie:
http://www.imne.pwr.wroc.pl/zne/dydaktyka/pliki_napend/1_1.pdf
Równanie ruchu układu napędowego:
http://www.imne.pwr.wroc.pl/zne/dydaktyka/pliki_napend/1_5.pdf
Zagadnienia szczegółowe związane z równaniem ruchu:
http://www.imne.pwr.wroc.pl/zne/dydaktyka/pliki_napend/1_7.pdf
Połączenie silnika z maszyną roboczą:
http://www.imne.pwr.wroc.pl/zne/dydaktyka/pliki_napend/1_8.pdf
Dobór mocy znamionowej silnika:
http://www.imne.pwr.wroc.pl/zne/dydaktyka/pliki_napend/1_9.pdf
Układy kaskadowe na stałą moc i stały moment:
http://www.imne.pwr.wroc.pl/zne/dydaktyka/pliki_napend/3_7.pdf

___________________________________________________________________

Zmieniony przez - Arnold_S. w dniu 2006-02-05 19:25:56

#21 Preskaler

Preskaler

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 39 postów

Napisano 06 luty 2006 - 08:09

Moment siły to jest określenie fizyczne bardzo potrzebne bo obrazuje siłę każdego układu napędowego. Wiadomo, że w zasadzie siłę można przełożyć przez przekładnie, dżwignie, bloczki itp. maszyny proste. Tak więc mówią, że dany układ napędowy daje jakąś siłę nie ma majmniejszego sensu bo to będzie zależało od ramienia jakim działa ten układ na coś tam... Wprowadzone więc określenie momentu obrotowego (choć nie tylko obrotowego) może raczej lepiej napisać momentu napędowego - to jest siła razy ramię. I wtedy już wiemy (przeliczając wszystko na kilogramometry lub jakieś inne jednostki), który układ napędowy ma ich więcej? Wtedy możemy je porównywać. W praktyce jednak nie jest to takie proste i jednoznaczne bo zwykle każdy układ (n.) ma różne momenty dla różnych obrotów i albo podaje się tylko maksymalny M.O. albo wykreśla się krzywą obrazującą go (ten M.O.) dla różnych obrotów.
P.S. Dużo łatwiej było by mi odpowiadać gdybym wiedział jaki jest stan wiedzy pytających (np. do której klasy chodzą?).

Zmieniony przez - Preskaler w dniu 2006-02-06 08:13:48

#22 toqmek

toqmek

    1

  • Members
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 06 luty 2006 - 10:32

jestem raczej dorosły przynajmniej tak mi sie wydaje , coś tam sobie kombinuje z prądnica i przekładnią ale mam problem z momentem pomieważ ani sprzedawca prądnicy ani producent nie podaje tek parametru , a przy okazji nie znacie producentów prądnic oprucz Komela ?


#23 zbys

zbys

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 99 postów
  • LocationNiles k/Chicago

Napisano 09 luty 2006 - 23:02

Ale kazdy producent podaje zarowno moc (silnika czy pradnicy) jak i obroty przy ktorych jest rozwijana ta moc. A moment wyliczasz z prostego wzoru, ktory Arnold podal powyzej.

Lepsze jest wrogiem dobrego.

 

Verizon dealer www.lucki.com


#24 elektryk20

elektryk20

    1

  • Members
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 06 październik 2008 - 17:04

witam was serdecznie jestem doswiadczonym elektrykiemod 30 lat i z kazdego silnika mozna przerobic na pradnice i odwrotnie kwestia kondesatorow i wzbudzenia pozdrawiam http://felektr.katalogi.pl/post.asp?forum_id=11&method=reply&topic_id=7822&post=3&page=3#

#25 elektryk20

elektryk20

    1

  • Members
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 06 październik 2008 - 17:15

witam ostatnio przerobilem silnik 10 kw na pradnice nie warzne co go napendza wiatr konie w kieracie czy motar spalinowy warzne sa obroty stale wzbudzenie 12V krutki moment perzsuniencie fazowe i mamy ogrzewanie za darmo w domku i ciepla wode pozdrawiam;

#26 elektryk20

elektryk20

    1

  • Members
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 06 październik 2008 - 17:26

witam do silnika jedno fazowego musimy dac wsbudzenie do uzwojenia rozrochowego natomiast z uzwojenia praca uzyskamy napiencie wzbudzenie 12Vnap staly z bat. uzwojenia nalerzy rozpiac pozdrawiam

#27 elektryk20

elektryk20

    1

  • Members
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 06 październik 2008 - 17:45

witam w alternatorz samochodowym 12V wirnik to nic innego jak cewka zasilana 12V tworzy magnes S iN wienc wyrzucilemto cewke i zalorzylem magnes neodymowy z biegunami S N uwaga musi byc odizolowane od osi uwaga wyrzucamy tylko cewke imamy problem ze szczotkami rozwiazany pozdrawiam

#28 zbys

zbys

    1

  • Members
  • PipPipPip
  • 99 postów
  • LocationNiles k/Chicago

Napisano 06 październik 2008 - 19:43

Witaj, na forum mozna edytowac posty, to ten olowek po prawej stronie daty i godziny. Druga sprawa, to post ten byl ostatni raz poruszany 2 i pol roku temu. Na insomni, to "archeologow" banuja. Jako nowemu forumowiczowi wybaczam.

Masz racje, wszystkie w/w metody maja sens i na pewno dzialaja.

Przelozylem post do laboratorium, kiedys tam byl, tylko zostal wyrzucony . Ale skoro sa dalsze posty...

Lepsze jest wrogiem dobrego.

 

Verizon dealer www.lucki.com


#29 elektryk20

elektryk20

    1

  • Members
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 26 październik 2008 - 19:23

witam serdecznie aby coś zbudować należy zainwestować w każdy eksperyment tak samo zainwestpwać otrzymamy efekt zadowolenia pozdrawiam

#30 elektryk20

elektryk20

    1

  • Members
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 26 październik 2008 - 19:32

witam serdecznie myślę ze niektórzy ludzie mniej wiedzą i z tego powodu są zdenerwowani pozdrawiam



Similar Topics Collapse

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych


Inne serwisy: IFD